Weer een nieuw avontuur... en vooral ook spierpijn - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jante Graaf - WaarBenJij.nu Weer een nieuw avontuur... en vooral ook spierpijn - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jante Graaf - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw avontuur... en vooral ook spierpijn

Door: jante

Blijf op de hoogte en volg Jante

17 December 2008 | Panama, Panama-stad

Hola mi todos,

Weer met beide benen op de grond aangekomen in Panama City..
.
Gister (dinsdag) was weer een geweldige dag.. Om 7 uur sochtends werden we opgehaald door meneer Feliciano om vervolgens heerlijk te gaan wandelen door het regenwoud van Panama... pfff wat een tocht..
Om 8 uur begonnne we met lopen op 1100meter hoogte. Het regenwoud, international natuurpark Amistad, waar we lopen heeft de naam el Pianista, dit omdat de vele vogels in de zomer erg mooie concerten geven.. Nu dus niet.. het is nog niet echt zomer..

We lopen via een trail ooit gemaakt door de indigenas, de indianen, die vroeger van de provincie Bocas del Toro naar de provincie Chiriqui liepen door dit regenwoud. Het pad is soms nog geen 50 cm breed. We lopen over riviertjes, door paden uitgehakt in de bergen, over rotsen, overal stenen, links en rechts een muur.. Het regent... vandaar de naam regenwoud.. we zijn nat tot in onze schoenen.. blubber tot aan mijn knieen... Uiteindelijk aangekomen op 2000 meter.. een uitzicht met links de caribische zee en rechts de Pacific ocean... Helaas voor ons is het zwaar bewolkt en zien we niet meer dan een grijs witte lucht... en GEEN buena vista over bijna oceanen....

Na even hier geweest te zijn vervolgen we dezelfde trail weer terug naar beneden... Dit gaat iets sneller en om 13.00 uur zijn we weer beneden..

Even snel naar onze 5 sterren hotel genaamd Hostal Baru waar we voor 6 dollar per persoon een geweldige kamer hebben.. wel eigen badkamer... We kleden ons even om en gaan snel naar een bureautje om ons ticket voor morgen te reserveren. Morgen vandaag dus vliegen we terug naa rPanama City.. 45 minuten in het vliegtuig.

Om 15.00 worden we opgehaald door Franklin Bereto. Een man die bekend staat om de leuke ritten te paard.
We rijden een half uurtje naar het dorp Caldera, dit betekend Vallei en ligt dan ook in een Vallei. De paarden staan klaar... Ze hebben erg mooie western zadels op.. Geweldig om hier een keertje mee te rijden. Ik heb de dag ervoor nog even gebeld omdat ik graag een paard wil met een beetje pit erin.. Dit komt helemaal goed zei Franklin... MIjn paard heet dan ook niet voor niets PIMIENTA, dit betekend PEPER. Ze is 12 jaar.

We rijden door de bergen met geweldig uitzicht aan alle kanten, we zien zelfs de pacific ocean. Geef mij maar een rit te paard ipv een hike van 5 uur door het bos... Dit is echt super mooi. Panama is echt een geweldig mooi land. We rijden door een veld, op de berg, met allemaal koeien en stieren, ze kijken ons aan en gaan rustig aan de kant als we er langs willen.
Pimienta gaat er als een speer vandoor als ik alleen maar een heel klein beetje aangeef dat ik dit wil. Ze luistert erg goed. Ik gallopeer over de berg samen met een meisje van 8 die met ons mee is.. Echt grappig om te zien hoe makkelijk ze op haar paard zit. Onze gids Fernando, hij verzorgt de paarden, vind het volgens mij ook wel relaxed. En verteld het een en ander (in het spaans) over de omgeving.
Na dik 2 uur rijden zijn we weer terug bij het huis van Franklin zijn familie, waar de paarden staan.

Ik stap af... en voel direct mijn benen.. haha... een hike van 5 uur en dan nog lekker paardrijden.. Dat ga je wel voelen..
Franklin brengt ons vervolgens weer terug naar Boquette.

We gaan eten bij de Creperie.. We zijn vroeg thuis en zijn kapot van deze dag. Vanmorgen heerlijk uitgeslapen. Ik voel de spieren in heel mijn lichaam...... Kan wel een massage van A. gebruiken..
Om 11 uur opgehaald door onze taxi chauffeur Moisses. Hij heeft ons naar David gebracht, 45 min. met de auto van Boquette vanaf hier nemen we het vliegtuig naar Panama City.. Na een klein beetje vertraging zijn we nu in Panama CIty.
De vlucht was kort en leuk. Uitzicht over het land. Kronkelende rivieren door de bossen van Panama.. We volgen de kustlijn van de Pacific ocean.. OVer eilandjes.. Geweldig mooi.

even een weetje over Panama:
Panama (officieel: Republiek Panama) met als hoofdstad Panama City is 75.517 km2 en heeft 2.839.177 inwoners. Dat zijn 81 inwoners per km2. Panama heeft 1518 eilanden, 1023 in de Caribische zee en 495 in de Indische Oceaan. De officiële munteenheid is de Balboa maar er wordt gewoon met Amerikaanse dollars betaald (en dat komt ook uit de pinautomaat).

vandaag een nachtje in Panama City. Net de was naar de Lavanderia gebracht.. en ingecheckt bij hotel Bella VIsta.. ons Bella Vista is niet meer dan een muur!! hahaaaa..
Straks even naar Alex want die heb ik toch wel een beetje gemist de afgelopen week. Denk dat we vanavond met zn alle wat leuks gaan doen.
Morgenochtend nemen we om 8.30 de boot naar Isla Taboga.. en gaan we hier 2 dagen heerlijk op het strand liggen.. Het is een uurtje vanaf p.c. met de boot.

Daarna gaan we richting de Caribische kust..... Richting isla Grande en Islas San Blas ..

Oja... ik heb ook altijd iets met mijn camera... de zoom gaat niet meer in en ik kan geen fotos meer maken.... Straks even naar een winkel er naar laten kijken.. Balen...

Hasta luego...

  • 17 December 2008 - 22:08

    Tom En Wilma:

    Ik geniet van de verhalen en kan begrijpen dat je spierpijn hebt. Dit is tenslotte iets anders als een avondje dansen. groeten van Pap.

  • 17 December 2008 - 23:22

    Sonja De Boer:

    Tjee Jante! Hoe gaat het met jou dan? Ik lees alleen maar fantastische avonturen :-)


  • 18 December 2008 - 13:29

    Marian Verbrugge:

    hoi jante
    ik geniet weer van je verhalen en ondanks je spierpijn wens ik je fijne feestdagen en laat je lekker masseren xx

  • 18 December 2008 - 14:11

    Henk En Kina:

    hoi hoi
    ik dacht al waar komt die naam toch vandaan regenwoud ene modder is goed voor je huid zeggen ze nou dat ging dus goed samen peper en jij een goed zetje en je had geen gember meer nodig het was hier ook vreselijk mistig wij zagen ook geen hand voor de ogen zie ook liever de zee
    ga maar heerlijk relaxen op het strand dat heb je wel nodig om je weer op te laden voor het volgende avontuur
    groetjes van ons

  • 18 December 2008 - 21:26

    Oma D:

    leer nog heel wat over panama van jou.wat een avonturen.kijk je wel uit met die paarden?alles is goed afgekomengelukkig. knffl oma

  • 23 December 2008 - 12:50

    Ineke:

    Hoi Jante,
    Je maakt wel weer van alles mee he?
    Wij wensen je heel fijne kerstdagen en een geweldig 2009!!!!!!!!
    Liefs Sjaak en Ineke.

  • 25 December 2008 - 12:08

    Henk Enkina:

    ho ho ho jante
    wij wensen jou een hele gezellige kerst en een knallend uiteinde van 2008 en een spetterend 2009 ben je rudolh the rednosed reindeer nog tegen gekomen?
    dikke knuf van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

panama

Enjoy life... enjoy the moment..

Recente Reisverslagen:

08 Maart 2010

Trouwlocatie

19 Februari 2010

Holanda y Panama

02 Januari 2010

Feliz ano nuevo para todos mis amigos!!!!

14 November 2009

Sister en me @ Panama

23 Oktober 2009

La buena vida en Panama
Jante

Enjoy life... enjoy the moment..

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 106657

Voorgaande reizen:

03 November 2008 - 13 Maart 2009

panama

Landen bezocht: