Zo veel moois in zo´n korte tijd. - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jante Graaf - WaarBenJij.nu Zo veel moois in zo´n korte tijd. - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jante Graaf - WaarBenJij.nu

Zo veel moois in zo´n korte tijd.

Door: jante

Blijf op de hoogte en volg Jante

31 December 2008 | Panama, Panama-stad

Na een week in het paradijs op aarde gezeten te hebben zijn we nu weer op de bewoonde wereld in Panama City.

18 december..
Isla Taboga oftewel Isla de las Flores (bloemeneiland)
Om half 9 nemen we vanaf causeway Panama City de boot naar dit eiland. Het is een uurtje varen. Eenmaal aangekomen staat een mevrouw die ons een kamer aanbied voor 30 dollar per nacht.. Uiteindelijk gaan we met haar mee en krijgen we de kamer voor 25 dollar.. Afdingen kan hier dus ook. We verblijven in Casa Zoraida en Rafael. Een lief vrouwtje en haar man. Een huisje met uitzicht over zee, gebouwd tegen de berg op het eiland. Twee hangmatten op het balkon. Een kamer met badkamer en meer hebben we niet nodig. We droppen onze spullen en hebben zin in het strand. Het is 11 uur en we hebben nog niet ontbeten, dit doen we bij de plaatselijke chinees, we eten chowmein met garnalen in een door tl-buizen verlicht restaurant... Daarna naar het strand het is er heerlijk. Vanaf het strand heb je uitzict op de skyline van panama city.
Savonds doen we een bacootje in de hangmatten bij ons huis en daarna gaan we uiteten bij een restaurant bij een hotel.
De volgende dag ontbijten bij een locaal tentje... Hierna gaan we door naar ht strandje. NOg een dagje relaxen en om half 5 nemen we de boot terug naar Panama City.
Ik ga als een gek door naar de stad, geen enkele taxi wil me meenemen omdat het spitsuur is en ik moet toch echt naar VIa espana om mijn fototoestel op te halen. Deze is gemaakt. Ik bel de meneer van de winkel en gelukkig wil hij op me wachten. Heel even Nelly gezien op straat en daarna even snel naar de universiteit waar Alex studeert.
Rachel en ik eten bij Manolo´s en daarna even naar Fiesta Casino met de boys.

De volgende ochtend nemen we om half 7 een taxi naar het treinstation. We willen de trein naar COlon nemen... Eenmaal aangekomen op een leeg station worden we begroet door een papagaai en uiteindelijk komt er een meneer die ons duidelijk maakt dat de trein alleen ma tot vrijdag gaat... shit... die lonely planet klopt totaal niet....
We gaan liften langs de weg en uiteindlijk komt er een taxi die ons naar het vliegveldje brengt. We wijzigen onze plannen en proberen een vliegtuigje naar San Blas te nemen.... Helaas de vluchten van die dag zijn allemaal vol... oke.. plan c.. nemen weer een taxi.. nu naar het busstation.. We stappen in de bus richting Colon.. In colon (na 1,5 uur bus) stappen we direct over op een andere bus. Het is een druk busstation en de caribische/afrikaanse invloeden zijn direct weer zichtbaar. We nemen de bus naar Portobello een visserdorpje aan de caribische kust. Na een helse rit komen we toch veilig aan.. Portobello heeft een aantal forten. En staat bekend om Jezus van Nazarro.. oftewel Black Jezus. Het verhaal is dat er ooit een kist is aangespoeld met een zwarte jezus erin...

We zoeken een hostel en het halve dorp, voornamelijk de mannen helpen ons hierbij. Het wordt hostal Sangali, een kamer van 3 bij 4, ruikt naar beton, voor 12 dollar per nacht incl. 2 pers.
We lunchen bij een oud mevrouwtje met paars haar en bloemetjes jurk. Eten garnalen met rijst, bonen, salade en cola. Hmmmm deze oude dame is wel commercieel.. ze ziet toeristen en gooit meteen de prijs omhoog... een lunch van $21,- shit..
We zoeken een strandje en komen uit bij een restaurantje met tuin en relaxen hier met uitzicht op zee, boekje, limonade en palmbomen.
Nemen een kijkje op de markt, kopen wat leuke dingetjes en gaan om 5 uur naar de kerk. Er is een trouwerij gaande.
Afrikaanse muziek, djembee en zang, een jongetje van 2 wat staat de swingen in het gangpad. 3 jongetjes van een jaar of 10 zitten voor ons. Ze vinden ons wel interesant. Ze geven ons een hand en wensen ons vrede.

Savonds eten we bij een locaal tentje, een oude opa in de bediening en zijn vrouw in de keuken. We eten heerlijke pargo (vis) en pulpo(inktvis) met rijst platano (banaan) en bonen. COmida criollo.

Zondag 21 december.
Na een heerlijke nacht geslapen in betongeur, proberen te verdoezelen met muggenstick wat je brand.. Staan we om 9 uur op.. Toch best lang uitgeslapen. We halen ontbijt bij de supermarkt, nergens iets normaals te krijgen,, lees: broodjes ofzo. En nog geen trek in vis en rijst. Ik koop een krentenbrood. We wachten dik 2 uur bij de bushalte om naar Puerto lindo te gaan.. De bus komt niet...
We willen naar Isla grande en vervolgens naar San Blas isla´s. Ik had een nummer gevonden in Panama city, van iemand die een boot heeft hier in de buurt. Ik bel de man en het blijkt een belg te zijn. Hij verwijst ons door naar Puerto Lindo, naar Hans een Nederlander of hostal Wunderbar. Daar kunnen ze ons waarschijnlijk wel helpenom een boot te regelen naar San Blas.
uiteindeiljk met de taxi in Puerto Lindo aangekomen, Hans gevonden, deze man is niet echt behulpzaam en stuurt ons door naar Hostal Wunderbar, Silvia en duitse met haar man. Weten ons goed te helpen en we regelen het een en ander voor de komende dagen.

We nemen een klein bootje, een lancha, naar Isla Grande. Slapen in Hostal SUper Jackson. Chillen op het strand, gaan uiteten bij een leuk tentje aan het strand, eten ceviche, geen hoofdgerecht want dat hadden we smiddags moeten bestellen, drinken sangria, jatten een leuk kerstlichtje en gaan savonds nog evn naar de locale bar. 10 plastic stoelen, stevige locale dames, die nog moe zijn van de vorige avond en een aantal mannen waarvan er 2 wel willen dansen.. De locale gek wordt door een dikke dame bij ons uit de buurt gehouden en we drinken een Balboa.

22 december
Ik wordt gebeld door 2 italianen die mijn nummer van Silvia van WUnderbar hebben. Ze willen ook naar San Blas en we spreken met ze af. Het zij 2 leuke gasten en gaan savonds met ze eten. Rachel gaat overdag duiken en ik chil op het strand.. helaas gaat het regenen...
We regelen een lancha voor de volgende ochtend om 5 uur. we moeten de bus aan de overkant, Alguela hebben om half 6.
23 december
5 uur. We stappen in de lancha en het begint keihard te regenen... Met wat locals wachten we op de bus. We stappen uit in de middle of knowwhere. Er is een klein tentje langs de weg. Een oude mevrouw is ontbijt aan het maken. We nemen koffie en thee... Het is nu 6 uur... Het wordt langzaam licht.. Er komen een paar bussen langs.. uiteindelijk de bus die we moeten hebben. Na weer een helse rit in deze bus komen we aan in Miramar.
Hier bellen we Humberto. Dit is de meneer van ht eiland Chi Chi Me waar we heen willen. We regelen een lancha eerst naar Porvenir. Humberto vaart naar Porvenir en komt ons daar halen.Dit is 1 van de eilanden in San Blas. VOor een tientje per persoon. Krijgen we een helse boot rit over heftig water.... grote golven van 4 meter die continue tegen de boot aan rammen. Mijn poncho helpt weinig. We zien alleen maar water er lijkt geen einde aan te komen... Waar zijn die eilanden??? We knallen met de boot van 1,5 bij 8 meter continue keihard op het water. Wat een heftige rit..! Maar ook dit overleven we weer en na dik 2 uur varen komen we aan op het eiland Porvenir.

Zie volgende bericht: Paradijs op aarde, Isla´s San Blas!!

• 31 December 2008 - 17:04

Nicolette:

Gelukkig nieuwjaar Jant! En een fijne jaarwisseling alvast.
    liefs Nic