In een stroomversnelling.......... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jante Graaf - WaarBenJij.nu In een stroomversnelling.......... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jante Graaf - WaarBenJij.nu

In een stroomversnelling..........

Door: jante

Blijf op de hoogte en volg Jante

15 December 2008 | Panama, Panama-stad

Hola muchachas(os),

Het is hier zo geweldig.

Nadat we zaterdagavond eerst bij de bistro bare gesnackt en een cocktail gedronken hebben zijn we aansluitend naar een hele foute bar gegaan. Je waait er letterlijk het terras af, lees: een bar op de eerste verdieping met een terras met tralies aan de zijkant, en boven de weg. Waarom we hier uiteindelijk naar binnen zijn gegaan is mij eigenlijk nog steeds een beetje een raadsel. We hebben er een vreselijk overheerlijke hamburger voor 1,50 dollar met mierzoet drankje gegeten. We waren samen met Chris een schotse jongen die we van Santa Catalina kenden.

ZOndag eerst in de ochtend bij het toeristencentrum info gevraagd over verschillende activiteiten. Daarna bij de plaatselijke soort van Starbucks achtige tent Latte met caramel gedronken en een muffin gegeten. Ik moet hier natuurlijk wel aan de koffie want deze provincie van panama staat o.a. bekend om de goede koffiebonen.

Uiteindelijk hebben we smiddags een rafttrip geboekt bij Kevin van Panama Rafters, een echte amerikaan die niet stopt met praten.. echt verschrikkelijk maar toch leek het ons het beste om met hem te gaan raften. Goede (lange) uitleg en het voelde oke.
Smiddags met een taxi naar de Hotsprings gegaan, stelde me dit iets anders voor maar het was wel heerlijk warm, om vervolgens af te koelen in de rivier.. Hier een leuke fotosessie gemaakt.. Deze foto´s zijn helaas niet allemaal geschikt voor deze site...

Savonds afgesproken met Pleunie (NL en Tri (us). Waar we eerder in Santa Catalina samen een dag mee gedoken hebben. Erg gezellig gegeten bij de plaatselijke mexicaan. Daarna bij de expat-bar nog een biertje gedaan.

Maandag, vandaag dus om 7.00 uur vanmorgen opgehaald door Kevin en zijn crew van Panama Rafters.
Een paar uur gereden naar de Chiriqui Viejo rivier. Vlakbij de grens van Costa Rica. Vanaf de bergpaden met super mooi wijds uitzicht kon je het bos van Costa Rica zien.
We kregen een beangstigende uitleg over peddeltechnieken, survival technieken in de boot, maar vooral ook wanneer je uit de boot valt, wat doe je wel en wat niet.. wat doe je als je vast komt te zitten etc.... Ik kreeg er buikpijn van. Maargoed hij vertelde al dat zijn verhaal waarschijnlijk ´more scary´zou zijn dan de hele ervaring op het water! En dat bleek! Want het was geweldig, heel erg gaaf!

De Chiriqui Rivier is een klasse 4+ rafting rivier. (5 is het hoogst) Ze zeggen dat dit een wereldklasse rivier is om te gaan raften... Staat op het lijstje van vele rafters..
Normaal gesproken doe je deze rivier denk ik niet als je nog nooit geraft hebt. De rivier heeft 94 rapids oftewel stroomversnellingen waar je doorheen moet, in de verschillende klasse. Echt super cool!! We begonnen om half 12 en om ongeveer 4 uur waren we aan het eind. Met onderweg een geweldige lunch aan de kant van de rivier. Zelfs een tafel hadden ze mee!
We zaten met z´n 5en in de boot. Rachel, me, en nog twee amerikanen Lin en Mark. En dan een jongen van die expert is, Freddie, hij gaf echt heel goed aan wat we moesten doen. Verder waren er ngo 3 Kayaks mee. Waarvan 2 amerikanen en een jongen van panama rafters. Hij kijkt hoe het water is en wanneer er iets gebeurt is hij degene die helpt.
Erg aardige jongens, hielden ook wel van een dolle, werd dan ook meerdere malen uit de boot getrokken. Het was een spannende, vermoeiende maar toch ook erg relaxte en gezellige dag.

Nu naar het pannenkoekenhuis oftewel een creperie.

Morgen in de ochtend een hike van 5 uur en daarna in de middag paardrijden tot de sunset.. hierover later meer...

Hasta luego!!!!

Woensdag vliegen we terug naar Panama City..

• 16 December 2008 - 07:02

Regien:

Als jij al buikpijn krijgt van de uitleg, dan ben ik blij dat ik niet mee moest! Gaaf te lezen Jante, wat weer een ervaringen!
    Blijf genieten lieverd.
    Ieniemienie en mannen
    (wat zal die perfecte cappo van oom Ludo van de zomer je goed smaken!)

• 16 December 2008 - 08:44

Tom En Wilma:

Geweldige dingen doen jullie,maar ook lekker je gisteravond nog weer even gehoord te hebben. De duikplaaatsen hadden niet zo'n telefoon verbinding. Nu 5 uur hiken door de wildernis misschien dat je dan even gesloopt bent, zelfs met jou tomeloze energie. Groetjes Pap

• 16 December 2008 - 11:23

Gerda:

je hebt het helemaal naar je zin he moppie goed zo
    wat een heerlijke avonturen geniet er maar lekker van dikke kus
    gerda

• 16 December 2008 - 13:24

Henk En Kina:

hola jante
    foute dingen doen is soms ook leuk blijf maar lekker van die heerlijke koffie drinken en goed blijven eten want jullie verbruiken zoveel energie dat is niet bij te benen geweldig allemaal
    dikke knuf

• 16 December 2008 - 15:05

Karin:

hey stoere, klinkt allemaal super spannend en tikkeltje gevaarlijk! je telefoon toch niet te water geraakt? krijg je niet te pakken. tot gauw horens, je verhalen zijn dan nog leuker! liefs en kus van je andere tia

• 16 December 2008 - 15:07

Karin:

ik wil wel horen waarom die foto's niet geschikt zijn ;-o

• 16 December 2008 - 16:51

Verre Buuf:

Kzit met dezelfde vraag als Karin... :-)
    Veel plezier kanjer!!
    x

• 16 December 2008 - 17:13

Chant:

hi, vind het echt heerlijk je verhalen te lezen, je kan wel boeken gaan schrijven ;-) hier is het nu echt koud, en overal kerstbomen, dus geniet lekker verder, en alvast fijne kerstdagen!! Weet je al hoe en waar je die gaat doorbrengen?? Kus Chant